Din nou despre Michelin
Probabil că, indiferent cât s-ar scrie despre sistemul de evaluare și clasificare a restaurantelor Michelin, întrebările bazice ale publicului despre treaba asta vor reveni iar și iar și iar. E drept, cred că parte din necunoaștere se datorește chiar faptului că ghidul nu evaluează restaurantele din România și nu publică o ediție locală. Mai trist mi se pare, însă, că foarte mulți reprezentanți ai lumii restaurantelor și oameni care se erijează în lideri de opinie și trend în zona asta nici nu cunosc, nici nu se documentează în legătură cu subiectul înainte de a cuvânta sau de a scrie despre el. Nu sunt vreun specialist, dar am zis să-mi aduc contribuția la temă dat fiind faptul că multă lume mă întreabă despre asta. Un alt declanșator al prezentei însemnări este, cu siguranță, știrea de săptămâna trecută, despre „Alain Ducasse, bucătarul cu 21 de stele Michelin”, care a gătit pentru Trump și Macron.
Nu există bucătari cu stele Michelin. Ghidul Michelin este un instrument de Marketing creat cu multă vreme în urmă de producătorul de cauciucuri. Da, compania care vinde anvelope de mașină a decis să ofere clienților săi un ghid cu recomandări despre unde ar fi drăguț să mănânce atunci când fac drumuri mai lungi cu mașina. Insist pentru că nici măcar acest aspect nu e cu adevărat cunoscut de majoritatea publicului român. Așadar, restaurantele primesc stele. Maximum trei.
O stea reprezintă un restaurant cu mâncare foarte bună. Două stele sunt pentru un local cu bucătărie excepțională, pentru care merită să te abați de la ruta normală. Trei stele – o bucătărie excepțională, pentru care merită să faci special o călătorie până la restaurantul respectiv. Introducerea restaurantelor în ghid prin atribuirea de stele se petrece mulțumită in mare măsură prestației echipei care lucrează în bucătărie. Astfel, bucătarul-șef în serviciul căruia se primesc respectivele distincții e firesc să beneficieze de avantaje rezultate din asta, dar vorbim despre avantaje de carieră și, eventual, financiare. (Deși e bine să știți că salariile personalului nu sunt chiar un punct forte al restaurantelor Michelin, calitatea ingredientelor fiind focusul principal.)
Dacă stelele ar fi ale bucătarului, Ghidul Michelin ar trebui să fie o listă de bucătari și nu un catalog cu restaurante, nu-i așa? Când bucătarul decide să se mute, ar trebui să lase restaurantul fără respectivele distincții, nu? Unde mai pui că, pentru a doua sau a treia stea, unii proprietari decid cu bună știință să apeleze la alți bucătari în detrimentul celor cu care au primit-o pe prima? Știu, nu e corect, dar nu despre asta vorbim aici. Da, în cazul bucătarilor-patroni, ca Alain Ducasse, de exemplu, stelele le pot fi lesne atribuite, dar ținând cont de faptul că restaurantele pe care le dețin totalizează împreună un număr oarecare de stele oferite de Michelin. Și situațiile ca aceasta chiar nu sunt multe.
Despre ce e vorba în clasificarea Michelin? În ordinea asta, e despre: calitatea ingredientelor, calitatea metodelor de preparare, deci nivelul de skill al personalului din bucătărie, nivelul creativ, raportul calitate-preț și constanța în aplicarea standardelor culinare. Nu e nici despre cantitatea de argint din furculițele de pe masă, nici despre milioane de euro investite, nici despre neapărat homar, foie gras sau caviar (deși astea chiar nu strică niciodată), nici despre prețul mașinii proprietarului. În consecință, mai ales dacă ne uităm la subiectele Michelin care au făcut vâlvă în ultimii ani, sistemul nu premiază neapărat luxul și opulența.
E clar că prezența în ghid crește popularitatea unui restaurant, locul devine o destinație frecventă pentru localnici și una dezirabilă pentru turiști. Cu un management bun și respectând cu strictețe exact principiile care le-au adus steaua sau stelele, restaurantele respective se pot menține în topul preferințelor și pot evolua în continuare, pot crea spin-off-uri cu care să-și mărească substanțial oferta către public și profitabilitatea. Când, însă, stelele respective devin obsesii atât pentru proprietari sau bucătari, cât și pentru public, lucrurile o pot lua razna. Când publicul vine mai degrabă „să te verifice” și „să te valideze” decât să se bucure de o experiență, când patronatul transformă stelele într-un scop în sine uitând că pe farfurii sunt așezate în primul rând experiențe, apar situații neplăcute, cu bucătari care se sinucid sau alte asemenea grozăvii.
Cum sunt acordate distincțiile? Povestea spune că există un număr limitat de inspectori, în majoritatea lor absolvenți de studii de ospitalitate, cu măcar cinci ani de experiență în domeniu și vreo șase luni de training în teren. Misiunea lor este să verifice în mod anonim un număr impresionant de restaurante în fiecare an, plătindu-și de fiecare dată nota și scriind rapoarte kilometrice către decidenții de la Michelin. Dacă judecăm cu mintea cât de cât limpede, e de prisos să ne imaginăm că un local primește distincția în urma unei singure vizite a inspectorului.
Vorbeam mai devreme despre consecvență și continuitate în ceea ce privește ingredientele, prepararea lor și respectarea standardelor culinare. Cum ar fi să te trezești în ghid doar pentru că ai avut noroc și inspectorul te-a călcat exact în acea zi în care, în mod cu totul neobișnuit, nu ți-ai făcut aprovizionarea la cash and carry? Dacă tot am ajuns aici, e bine să știți că, în lumea civilizată, aprovizionarea de la cash and carry este a cincea sau a șasea și ultima variantă acceptată de aprovizionare a unui restaurant. În top înregistrează scoruri bune conceptele de tip „farm to table” sau formulele de aprovizionare la distanțe cât mai scurte, cu furnizori locali și trasabilitate cât mai consistentă a materiei prime.
De ce nu avem un ghid Michelin românesc? Căci nu, nu avem. Asta e o altă întrebare pe care o primesc frecvent, reacția de mirare aproape neîncrezătoare fiind de fiecare dată identică din partea interlocutorilor. S-a mai scris și s-a mai vorbit despre asta, au făcut-o oameni grei, cu experiență mult mai consistentă decât a mea, dar găsesc de cuviință să am și eu o opinie în loc de concluzie pentru această însemnare.
Mai întâi, să nu uităm că Michelin e o companie ce face parte indisolubilă din industria auto. Necesitatea ghidului lor a pornit ca o consecință a recomandărilor de rute și „drumuri bune, colegii!”. Cum România nu are drumuri, nici Michelin nu cred că va fi prea curând interesat de posibilele recomandări culinare. În plus, ghidul este realizat în ediții locale naționale, nu este o listă de recomandări generale europene sau planetare. Ca să creeze, prin absurd, o ediție Românească, ar avea nevoie de un număr decent de localuri foarte bune, excelente și excepționale cu care să-i umple paginile. Haideți acum… Serios?
Întorcându-ne la criteriile de evaluare, haideți să le luăm pe rând.
- Ingrediente de cea mai bună calitate, provenind din mediul proxim localului, din surse cunoscute și verificate, care și-au demonstrat deja constanța calității și predictibilitatea în relația cu restaurantul beneficiar. […pauză stânjenitoare…] Să vă aduc aminte că toată Valea Prahovei se aprovizionează de la en gros?
- Nivelul de skill al personalului din bucătărie, reflectat de calitatea demersului culinar din farfurie. […pauză apăsătoare…] După zeci de ani de învățământ culinar în care formatorii înșiși au predicat despre faptul că „meseria se fură”, cu școli fără bază materială, cu stagii de practică în care studenții ajung prin tot felul de bucătării mai mult sau mai puțin obscure în care nu sunt băgați în seamă și cu o curiculă impusă de minister care nu are nicio legătură cu lumea contemporană a gătitului cam care credeți că e respectivul nivel?
- Nivelul de creativitate. Asta e foarte amuzantă în multe situații. Văd des, mai mult pe Facebook, e drept, pentru că măcar știu să nu ajung prin locurile cu pricina, indivizi care din punct de vedere tehnic culinar nu au trecut de nivelul „-1”, încă țin arătătorul pe muchia lamei cuțitului și reușesc să distrugă absolut orice le intră în mână, dar trec drept creativi și inovatori. Sunt mulți, nu mă apuc să-i arăt cu degetul, dar sper să-i dibuiți mai ales când se apucă de făcut parfumuri comestibile, cărți de bucate de trei metri sau merdenele inspirate de Lady Gaga.
Hai, că m-am aprins și iar ziceți că-s hater. Înainte să închei: rozetele ca distincții culinare nu au nicio legătură cu Michelin. Sistemul de clasificare al rozetelor este sută la sută britanic, este creat și administrat tot de o entitate auto (British Automobile Association), aplică o grilă de evaluare relativ asemănătoare cu Michelin și folosește un sistem de notare până la cinci. Da, există curente de opinie care încearcă să echivaleze cumva stelele și rozetele între ele, dar n-are rost să vă aventurați în necunoscut. Și dacă tot am ajuns până aici: am tot ce-mi trebuie pentru a crea un sistem local de evaluare, clasificare, îmbunătățire și reevaluare care să trezească puțin din letargie industria românească de specialitate. Numai că e nevoie de oameni, timp, chef și alte resurse pentru a-l pune pe picioare. Pot să-l fac, dar nu pot și nu sunt dispus să-l implementez singur. Așteptăm provincia.
Recomand vizionarea seriilor „Chef’s Table” si apoi discutam despre importanta bucatarilor sefi in bucatarii ;).
Nu văd de unde ai dedus că ar trebui să discutăm despre asta. Nu cred că în textul de mai sus e ceva ce le minimalizează meritele sau importanța. Sau poate nu asta voiai să spui?
In ’98 la un restaurant in Ardeal am cerut o pizza fara carne ( am zis vegetariana, nu stia ce-i aia ). Sigur ca daaa, se face ! Si mi-a adus o pizza cu … parizer si salam ! Dupa care a facut scandal de ce o refuz, ca uite, nu are carne !
Atunci mi s-a luat de restaurantele romanesti, ca ma saturasem de circ si explicatii inutile.
pai e vina ta, sincer sa fiu. in primul rand pizza vegetariana e un sacrilegiu. daca voiai paine cu buruian, mai bine cereai o salata.
Sacrilegiu poate fi să pui mizerii pe o pizza sau să faci un blat prost. Altfel, o pizza vegetariană e o pizza vegetariană.
Sa spui ca nu exista bucatari cu stele michelin este ca si cum ai spune ca nu exista ceva gen fotbal cu zambetul pe buze. Normal ca nu exista clasamente ale acestui fotbal dar toata lumea stie ca exista. E ca si mos craciun. Toti stim ca nu exista dar tot spunem cand oferim cadouri de craciun”a venit mosu”. Daca eu ca bucatar am lucrat in vreo 7 restaurante iar aceste restaurante au primit vreo 15 stele michelin impreuna normal ca lumea sa considere ca sunt un bucatar cu 15 stele michelin.
Corect, parțial. Atâta doar că acele 15 stele ar fi trebuit primite cu tine ca bucătar-șef sau executive al acelor șapte restaurante, iar tu beneficiezi de acest avantaj în carieră, în primirea de viitoare joburi, a cotei tale de piață, în comunicarea de brand personal etc. O bucătărie este un angrenaj compus din multe sisteme și piese funcționale. Tu pilotezi o mașină, ai meritele tale de pilot, câștigi trofee pentru o echipă, beneficiezi de pe urma acestor victorii, dar titlurile și certificările primite de marca pentru care pilotezi rămân ale ei.
Am scris si eu acum ceva timp in urma un articol pe acest subiect: http://bogdanalupoaie.ro/despre-stelele-michelin-si-restaurantele-din-romania/ Si am ajuns la aceasi concluzie, nu avem drumuri ca Michelin sa vina in Romania si doi la mana, intr-o tara in care conteaza mai mult cantitatea decat calitatea, nu vad rostul pentru o vizita oficiala a unor asa zisi „inspectori culinari”.
Nu sunt „așa ziși”, chiar ăsta e jobul lor.
Cred ca rezolvarea drumurilor (stiu, sunt un optimist…) nu va rezolva problema restaurantelor de slaba calitate de la noi pana cand patronii nu le vor trata ca pe niste restaurante si le vad ca simple business-uri din care sa mai scoata un ban cand le calca pragul niste clienti naivi…
Sunt si locuri unde se mananca bine la noi, dar de la bine pana la excelent mai e mult…
Dacă problema ar fi doar la patroni, ar fi doar vreo 5% probleme…
Foarte bun articolul, acum sunt lamurita… multumesc!
Cu plăcere. Cu ce vă mai putem servi? :)
Salutare dl. Copolovici. Ce mai faceti?
Intr-o viata anterioara am fost prin câteva localuri cu stele Michelin si am mai citit pe ici pe colo ce si cum. Asa ca imi aduc contributia de doi lei.
Ca sa ma opresc stric la exemplul lui Alain Ducasse si cele 21 de stele, as vrea sa nuantez putin. Alain Ducasse nu mai este de multa vreme un bucatar ci un om de afaceri. Nu zic ca face rabat de la calitate, dar este evident apetitul (sic!) pentru bani. A renuntat chiar la cetatenia franceza doar ca sa plateasca mai putine taxe. Este evident si faptul ca la numarul si distributia restaurantelor lui, trece pe la fiecare cel mult o data pe luna, in inspectie. Sau, eventual, daca stie ca a rezervat nu stiu ce personalitate, sa apara pe acolo cu palaria de bucatar sa faca small talk. Deci stelele alea, daca sunt pe bune, nu sunt ale lui Ducasse, ci a restaurantelor si a celor care gatesc in ele.
Trebuie sa mai intelegem ca si ghidul Michelin a devenit un business, deci coruptibil. Da, ai stele Michelin, ai clienti mai multi, ai preturi mai mari. E o mândrie pentru tine ca bucatar, dar, pâna la urma, e vorba doar de bani…
Poate, dar toate acele restaurante respectă regulile și standardele lui Ducasse. Au fost create de el, oamenii aceia lucrează, deocamdată, pentru el și pentru oaspeții aduți de numele și renumele lui. Și ce e rău în a nu plăti taxe dacă o poți face în mod legal? :) La dezastrul în care se află (și) Franța, chiar mi se pare o mișcare inteligentă. Iar dacă ghidul a devenit un business (eu cred că a fost de la bun început, altfel nu avea rost să-l inițieze sau renunțau la el), iar nu văd unde e problema. Socialist much?
Aveam impresia ca tu vorbeai cumva de prestigiu. Iar prestigiul ala este astazi doar un simplu business. Nu cred ca initial ghidul a fost „pe business”, sau, cel putin, nu un business de sine statator.
Cred ca sunt bucatari misto care nu sunt in ghid. Nu e nevoie sa fii acolo ca sa fii bun si recunoscut ca atare de clienti.