AFACEREZA

luni, 10 martie, 2008 la 9:29 pm

Cred ca lucrul cel mai bun pe care il face campania „The Money Channel”, realizata de Next, este pozitionarea produsului. Daca ne gindim ca majoritatea celor aflati in publicul tinta al unui canal TV „de business” vorbesc o limba de neinteles pentru cei aflati in exteriorul acestei lumi, campania ne spune clar cui se adreseaza. Hai sa vedem la ce intrebari raspunde campania asta. Ce/cine este TMC? Un canal de televiziune. Ce difuzeaza? Informatii de interes pentru oamenii de afaceri si cei implicati in domeniul afacerilor, finantelor, investitiilor etc. Se adreseaza numai lor? Desigur, pentru ca la TMC utilizam un limbaj inaccesibil celor ce nu se afla in aceasta sfera. In nici un caz nu ne intereseaza taximetristii sau ospatarii.

Si aici incepe sa nu-mi mai placa. De fapt, nici proprietarului TMC nu cred ca i-a placut foarte mult varianta cu ospatarul… Cert este ca, din nou, este speculat comicul in detrimentul unui rationament complet. Adica simt din nou un parfum de suficienta. Campania intentioneaza reconfirmarea pe nisa plus ceva mai multa notorietate plus ceva mai mult interes. Mesajul ei este, foarte clar, limitativ, selectiv. Ne putem imagina lesne un mesaj subsidiar care ar putea spune „noua ne trebuie astia care vorbesc pe limba noastra, restul lumii sa se care, ca oricum n-o sa priceapa nimic!”

Dar oare TMC & Next Advertising scapa cu totul din vedere o eventuala misiune pe termen lung in ceea ce-i priveste pe profanii potentiali consumatori? Se pare ca da. Se pare ca suficienta s-a instalat si de aceasta data in mintea strategica a clientului si a agentiei. In directia asta, probabil ca as fi indulcit putin tonul, poate ca as fi fost mai prietenos. De fapt cred ca as fi facut un al doilea pas (si in cazul asta ei chiar mai au timp sa-l faca). Un spot mult mai scurt, aflat in directa relatie cu acela existent, in care sa-i invit pe gugulani sa se apropie de produsul meu. Cum? Foarte simplu: inventind o pastiluta de vreo 15 minute (si la cit balast e in grila TMC ,chiar e loc) pe care as numi-o „Curs intensiv de afacereza” / „Invatati afacereza!” sau ceva in zona asta. Spotul? Simplu: „Nu vorbesti afacereza? TMC iti ofera gratuit cursul intensiv, de luni pina vineri, la ora X” Da, rubricuta ar trebui sa contina explicatii exhaustive si exemplificate ale terminologiei de business. Sau vi se pare ca avem o asemenea experienta de afaceri, incit aspectul asta este neglijabil?

Uneori ma intreb citi dintre cei care utilizeaza acest jargon sint in stare sa-l si traduca daca ar fi necesar. Si inca ceva despre spoturile video: poate ca s-ar fi putut lucra mai mult la frazele care contin termeni specifici. Chiar daca in cazul „restaurantului” avem o enumeratie/check list de termeni care hai sa zicem ca se pot regasi cu totii intr-o prezentare sau intr-o intilnire cu un client, chiar daca in „taxi” avem cit de cit o mima de dialog, sint convins ca s-ar fi putut gasi variante mult mai cursive si, in consecinta, mai abracadabrante. Banuiesc ca ati vazut spoturile de la TV, iata si un viral, atit de viral incit a trebuit urcat de Manafu pe YouTube. EU probabil ca mai am vreo doi ani pina voi ajunge aproape de genunchiul broastei in materie de marketing online, dar parca o simpla referire sexuala cumintica nu e chiar tot ce poti in zona asta…

Later: Aflu de la Iulian Comanescu despre un quiz online, pe baza de afacereza. Oare cineva nu s-a vindecat inca de sindromul „Pro” prin curtea lui SOV? Acel cineva chiar crede ca o sa scoata vreun Conquiztador din treaba asta? Si nu, Iulian, nu cred ca un „pe la spate” e tot ce-i trebuie ca sa se propage cu rezultate sesizabile.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=64WXfvTHUKI]