Una scurtă despre training

joi, 31 octombrie, 2013 la 6:44 pm

man on a bridge

Nu am date despre piaţa internaţională, dar în România TOATE marile companiile importante de training se simt cam rău de vreo doi ani încoace şi unele sunt deja pe metastaze în ultimele şase luni. Întregul mecanism de business, cu vânzători care nu sunt traineri, cu traineri care „fac” de la 1,200-1,500 de euro pe ziua de lucru şi primesc 200, cu o relaţionare glacială, uneori chiar condescententă sau deloc între trainer şi grupuri, cu metodologii nerevizuite în unele cazuri de zece-cincisprezece ani, îşi culege acum roadele disfuncţionalităţii. Concedieri masive, modificări absurde în activitatea angajaţilor, impuneri, diminuări de comisioane, plecarea trainerilor buni cu bucăţi întregi de portofoliu…

Din fericire şi în mod surprinzător pentru unii, toate astea sunt un efect fericit dictat de piaţă. Pentru că, spre deosebire de ofertanţii de servicii, aceia aflaţi de partea „cererii” au ales să nu se scufunde în aceeaşi somnolenţă. Companiile cu dezvoltare dinamică şi sănătoasă au acordat interes dezvoltării, trainingului şi capacităţii permanente de învăţare a angajaţilor de pe mai toate palierele lor organizaţionale. Multe au creat în ultimii ani microdepartamente specializate în direcţia asta şi, din fericire, oamenii respectivi chiar cred în misiunea lor şi decid să aleagă ofertele de training pe bune. Iar asta are efecte directe şi autentice în primul rând în atitudinea şi poziţionarea „antrenaţilor” faţă de programe în sine, faţă de identificarea avantajelor în demersul propriu al dezvoltării.

Viitorul fericit pare din ce în ce mai clar configurat pentru trainerii independenţi subscrişi unei ecuaţii ce mie îmi sună foarte muzical, a normalitate: mult mai puţin bullshit, mult mai multă autenticitate plus înţelegere profundă a mediului organizaţional, totul la pătratul convingerii trainerului că, pentru a servi în mod fericit clientului lor final (compania) e imperios necesar să-l servească întâi pe cel intermediar – individul din sală. Şi asta la costuri mult optimizate, deci rezonabile.