RITUALUL ZIARULUI MOCA

joi, 8 ianuarie, 2009 la 3:57 am

Mergeţi cu metroul? Nu? Las’ că merg eu. E o lume pe care m-aş încumeta s-o fac mai bună. Spre exemplu aş monta un rînd de balustrade suplimentare, un fel de culoar marginal pentru aceia care încearcă să coboare atunci cînd cireada urcă. Cireada care urcă este întotdeauna mult mai mare, mai grăbită, mai în şuvoi şi cu mult mai importantă decît cireada care coboară. Mă refer la trepte, dar la fel de bine m-aş putea referi şi la trenuri. O să mai vorbim despre asta.

Aş mai monta un dispozitiv care să curenteze prin papuci dacă stai mai mult de trei secunde pe stînga treptelor scării rulante, pe partea cu o singură labă cum ar veni. Eu de obicei stau pe partea cu două labe pentru că în general nu mă grăbesc niciodată îmi plac lucrurile făcute pe îndelete, numai că pe aia cu o labă mai şi scrie că a se staţiona doar pe partea cealaltă. Greşit fundamental după părerea mea, întrucît indemnul la două labe nu include si interdicţia staţionării pe una singură. Şi despre asta o să mai vorbim.

Pentru că astăzi o să vorbim ceva mai mult despre sindromul ziarului moca la metrou. Pe vremea lui Metrobus sau microbus, cum îi spuneau chiar făcătorii lui, cu accent răutăcios pe „o”, („ziar gratuit de metrou şi autobuz”, v-aţi prins, era vocea mea) nu mergeam cu metroul şi nu vedeam cum se consumă ziarul moca. Acum văd.

O adevărată binefacere pentru pulimea în puzderie, ahtiată după informaţia proaspătă, caldă, aproape aburindă şi mirositoare. Poate să tune şi să fulgere, tabietul se respectă cu gest reflex. Vine ţoapa troncănind din pîslari, pe scările de-afară. Aude cum se fîsîie rama la peron, vomitînd cetăţeni. Se precipită la turnicheţi, bagă mare cu cartela, reuşeşte să-şi reverse şubă, şal şi paporniţe dincolo de ţăvi, dicleşte în jos, spre şine, cu teamă că pierde personalu’, aleargă…. Şi în drum răsare ea, cutia cu binecuvîntare mediatică pentru mafoame.

Poate să fie cursa de adio înainte de falimentul Metrorex. Poate să se crape tunelu’ şi să iasă dintre traverse brontozaurii la micul dejun. Pulex uită brusc că se grăbea, se opreşte pios în dreptul urnei sacre, se apleacă sfios şi apucă între degetele febrile izvorul nesecat de antren şi divertisment pe rînza goală. El, oropsitul, primeşte la sine apa vie a existenţei subterane în tranzit: ziarul moca!

Reveria e scurtă, căci bivolul underground se repede vînjos către adîncuri, sperînd să ajungă la timp în pîntecul anacondei de fier. Mai dovedeşte doi trei pirpirii, mai arde un cot vreunei precupeţe (morţii mă-tii de moartă pă două picioare care te mişti tu ca moarta!) şi ajunge la peron fix cănd i se închid uşile în nas (morţii mă-tii, cu metrou’ mă-tii, că plesnea fierea-n tine dacă mai stăteai zece secunde!). E totul doar un ritual de întîrziere a deliciului. Un metrou pierdut înseamnă cîteva minute bune de intrat în stare, de mîngîiat cu retina bunătăţie ce abia se abţin să nu se verse prin deschizătura paginilor.

E doar un preview, ca o ciupitură şăgalnică şi plină de promisiuni pe curul exhaustiv al unei plasatoare de cartele. Desfătarea deplină este rezervată călătoriei, cînd întregul vagon se înfruptă din morţii, ţîţele şi toate manelele scrise şi tipărite cu trudă dezinteresată (e moca, nu?) de oamenii cei buni care au grijă de el, oropsitul…Coatele intră în glanda vecinilor de scaun, degetele îmbăloşate desfac agil foile cepei broadsheet şi în tot trenul se aude şopocăit cum românul absoarbe încă zece istorioare vitale despre Oţil, Ciumac şi Miaiela. Pe înserat,  resturile carnagiului informativ de peste zi stau veştede, la locul lor, împrăştiate pe jos, prin toate staţiile metroului. Surate mîhnite ale sutelor de cartele folosite, amestecate în mîzga proletară de pe ciment. România, te iubesc! Vrei să ne f*tem?